Porady Uroda Zdrowie

Zegar biologiczny naszego organizmu

Aby jak najefektywniej wykorzystać każdą dobę na różne cele, warto znać rozkład swoich codziennych okresów wzmożonej aktywności i fazy odpoczynku organizmu. Trzeba zatem wiedzieć, że

Aby jak najefektywniej wykorzystać każdą dobę na różne cele, warto znać rozkład swoich codziennych okresów wzmożonej aktywności i fazy odpoczynku organizmu. Trzeba zatem wiedzieć, że największą aktywność organizm przejawia zupełnie rano, potem się to zmniejsza, a po południu górę bierze nasz układ odpornościowy, który w tym czasie najlepiej funkcjonuje i się broni.

Oczywiste jest, że organizm, a przede wszystkim skóra najdoskonalej regenerują się nocą, podczas fazy snu. Tak, więc: około godziny szóstej, czyli typowej porze na pobudkę, zaczynamy pracować, serce szybciej pompuje krew, wzmaga się nasza aktywność. Jeśli bierzemy rano prysznic, to zaleca się polewanie na przemian ciepłą i zimną wodą, nie zaś samą zimną, ponieważ o tej wczesnej porze, ciało jest jeszcze zbyt słabo ukrwione.

Pomiędzy godziną ósmą a dziesiątą należy uważać, ponieważ wtedy skóra jest najbardziej podatna na różne czynniki z zewnątrz, jak mróz, upał, i tak dalej. Jeśli musimy pracować umysłowo, być twórczymi, to pomiędzy dziesiątą a trzynastą jest na to najlepszy czas. Od godziny trzynastej już zaczyna się pewnego rodzaju osłabienie, czujemy się zmęczeni, nierzadko chce się nam spać. Pomiędzy godziną piętnastą a szesnastą najlepiej w czasie doby pracuje system odpornościowy, więc w tym czasie warto ustawić wszelkie zabiegi kosmetyczne lub lekarskie, żeby ewentualne rany szybciej się zagoiły, a także po to, żeby słabiej odczuć jakikolwiek ból. Od godziny siedemnastej organizm znów się regeneruje, a wszelki wysiłek fizyczny jest w tym czasie jak najbardziej wskazany. Dzięki takiemu treningowi idealnie poprawia się nasze samopoczucie, ale trzeba też uważać, ponieważ w tym okresie pocimy się najobficiej, więc koniecznie należy stosować antyperspiranty!

Pomiędzy godziną dziewiętnastą a dwudziestą warto wziąć aromatyczną kąpiel z użyciem olejków zapachowych, która nie powinna jednak trwać dłużej niż dwadzieścia minut. Jest to najlepsza pora w ciągu dnia, ponieważ ponownie spada nam ciśnienie krwi. Poza tym taka kąpiel w ciepłej wodzie spowoduje, że później łatwiej wchłoną się nam w skórę różnego rodzaju kremy i balsamy, a także wydalimy różne toksyny, wytworzone w naszym organizmie w ciągu przebytego dnia. Pomiędzy godziną dwudziestą pierwszą a dwudziestą drugą rozpoczyna się intensywna regeneracja naskórka, która trwa do rana, toteż warto w tym czasie dopomóc skórze, wklepując w nią różne preparaty witaminowo-nawilżające, które poprawią jej stan. Istotne też, że cera wtedy akurat najlepiej przyswaja tlen i inne substancje odżywcze. Kłaść się spać należy przed północą, ponieważ wtedy sen jest najzdrowszy. Wcześniej warto wpuścić trochę tlenu do pokoju, w którym śpimy. W razie kłopotów z zasypianiem, pomóc może moczenie stóp w ciepłej wodzie, ponieważ dzięki temu spada ciśnienie krwi w rejonie głowy, zaś przyśpiesza się w dolnych partiach ciała.

A to już wiesz?  Wzorki na paznokciach

Poza tym warto wiedzieć, że gdzieś w połowie cyklu miesiączkowego organizm kobiety nie czuje się i nie wygląda najlepiej. Wszystko to za sprawą tego, że zatrzymuje się woda. Na twarzy mogą pojawiać się wypryski, wągry, cera jest bez blasku, a włosy trudno ułożyć, poza tym są matowe. Warto stosować różnego rodzaju kąpiele ziołowe. Na ten stan ma wpływ wzrost hormonu zwanego progesteronem. Natomiast po miesiączce organizm się regeneruje, cera wygląda dużo lepiej, dużo lepiej się też czujemy, pozbywamy się nadmiaru wody. Dzieje się tak dlatego, ponieważ rośnie poziom estrogenów.
Marta Akuszewska

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy